Cele nauczania matematyki
Wyróżniamy dwie kategorie celów nauczania matematyki. Są to:
- cele kształcące - kompetencje, postawy i nawyki będące wynikiem poznawania pojęć i metod matematyki.
- cele wychowawcze - postawy i nawyki kształtowane w procesie dydaktycznym przez wykorzystanie jego społecznego charakteru oraz przez poza matematyczne treści kształcenia.
Wyróżniamy trzy poziomy celów i ich realizacji.
Poziom pierwszy:
1. Cele ogólne.
Podstawowe nawyki ucznia, które wyrabiamy poprzez matematykę, które są potrzebne człowiekowi niezależnie od jego przyszłej działalności
- Zdolność do wyciągania wniosków.
- Myślenie abstrakcyjne.
- Aktywna postawa wobec problemu.
Poziom drugi:
2. Cele specyficzne.
Działania ucznia skierowane na metody matematyki jako nauki.
- Definiowanie (ale nie uczenie się definicji tylko subiektywne tworzenie definicji).
- Twierdzenia. Odkrywanie pewnych zależności, stawianie hipotez.
- Dowodzenie
- nie wprost
- dedukcja (wysnuwanie wniosków)
Aby dowieść hipotezy trzeba ja udowodnić, aby obalić hipotezę wystarczy podać kontrprzykład.
Poziom trzeci:
3. Wyniki nauczania.
Określone w programie nauczania. Co uczeń po lekcji umie, potrafi, powinien rozumieć, m.in.:
- Umiejętność wykonywania dzielenia z resztą
- Znajomość pojęcia współrzędnej punktu, umiejętność wskazania punktów o danych współrzędnych na osi liczbowej i zaznaczenia punktów w układzie współrzędnych.
- Umiejętność rozwiązywania zadań prowadzących do obliczeń arytmetycznych.
- Umiejętność wykorzystywania najprostszych pojęć geometrii w sytuacjach praktycznych, rozwój wyobraźni przestrzennej.
Można rozwijać m.in.:
- umiejętność pracy w zespole,
- umiejętność obrony własnego zdania,
- umiejętność planowania swojej nauki,
- umiejętność dzielenia się swoją wiedzą,
- umiejętność opanowania stresu w trudnych sytuacjach.
Przykład z materiału szkolnego.
Temat: Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą.
Za cel główny można przyjąć: umiejętność rozwiązywania przez uczniów równań z jedną niewiadomą.
Lekcje można zacząć od pokazania i wyjaśnienia uczniom w jaki sposób rozwiązuje się równania z jedną niewiadomą. Następnie pozwolić na to aby uczniowie samodzielnie na tablicy rozwiązali kilka równań, odkrywając pewne zależności i prosząc o pomoc w razie problemów.